ansvarig, arbetsansvarig, arbetsledare, befälhavare, boss, föreståndare, hövding, ledare, manager, överhuvud, överordnad
Ordet 'chef' används för att beskriva en person som har en överordnad position inom en organisation eller ett företag. En chef är arbetsansvarig för att leda och organisera arbetsprocesser och personal. Hen kan också vara en manager eller direktor som har ansvar för att fatta beslut och sätta upp mål för verksamheten. Chefen kan vara överhuvudet för en avdelning eller en hel organisation. Hen kan också vara en föreståndare för en institution, till exempel en skola eller ett sjukhus. Inom vissa sammanhang kan ordet 'chef' även syfta på en hövding eller ledare för en grupp eller ett samhälle. En chef är oftast också en arbetsledare och har det yttersta ansvaret för att se till att arbetet blir utfört på rätt sätt och i tid. Hen är ansvarig för att leda och motivera sina anställda, och för att se till att resurserna används effektivt. Som ledare och befälhavare för sin avdelning eller organisation har chefen även ett övergripande ansvar för att fatta beslut och hantera eventuella problem eller konflikter som kan uppstå. Sammanfattningsvis kan man säga att en chef är en högt uppsatt person som är arbetsansvarig och har befogenhet att fatta beslut och leda personalen. En chef kan ha titlar som manager, överhuvud, föreståndare eller hövding. I praktiken fungerar hen som en arbetsledare, ansvarig, ledare och befälhavare för sin avdelning eller organisation. I folkmun kan en chef även kallas för boss.
hef, cef, chf, che, hcef, cehf, chfe, cchef, chhef, cheef, cheff