Friläge är en term som används inom olika sammanhang, men det vanligaste är inom bilindustrin. I samband med manuellt växellåda innebär friläge att växelspaken placeras i en central position, vanligtvis mellan första och andra växeln. När en bil befinner sig i friläge är det ingen kraftöverföring mellan motorn och hjulen, vilket gör att bilen kan rulla fritt utan att driva framåt eller bakåt. I det här läget är bilens motor kopplad från hjulaxlarna och bilen rör sig genom sin egen naturliga rörelse eller genom påverkan av en utomstående kraft, till exempel om den dras i backen. Att använda friläget kan vara fördelaktigt när man till exempel ska parkera eller backa. Friläge kan även användas i en överförd betydelse för att beskriva en situation där man inte är engagerad eller involverad i en aktivitet eller situation. Att vara i friläge innebär att man är neutral eller avslappnad, utan att ta ställning eller agera på något sätt. Man låter saker och ting vara och tar ingen aktiv del i vad som händer. I likhet med i en bil när man är i friläge, är man inte i driv och tar sig framåt eller bakåt. Istället tillåter man saker att utvecklas naturligt eller låter andra ta hand om situationen. Det är viktigt att skilja på friläge och neutral, eftersom neutral betecknar ett annat läge i en manuell växellåda. Neutral innebär att ingen växel är kopplad och bilen står stilla, medan friläge innebär att ingen växel är kopplad men bilen kan röra sig. I en neutral position är det vanligtvis en spärr som hindrar bilen från att oavsiktligt hamna i friläge.
riläge, filäge, frläge, friäge, frilge, friläe, friläg, rfiläge, firläge, frliäge, friälge, frilgäe, friläeg, ffriläge, frriläge, friiläge, frilläge, frilääge, frilägge, frilägee